Internationaal gaan met affiliate marketing

De Nederlandse affiliatemarkt is jaarlijks goed voor een kleine 150 miljoen euro. Dit komt mede doordat Nederlanders in vergelijking met inwoners van andere landen veel online kopen. Voor affiliate marketeers is dat buitengewoon gunstig. Een keerzijde van dit gegeven is de groeiende concurrentie. Veel online ondernemers richten daarom hun pijlen op de buitenlandse markt. Maar hoe pak je dat als affiliate marketeer precies aan en waar liggen de kansen?

Ontdek je internationale kansen

De eerste stap- voordat je direct internationaal gaat- is een online verkenningstocht. Verdiep je in jouw beoogde niche en onderzoek of dit in andere landen kans van slagen heeft. Dit kan door te kijken naar hoe vaak er gezocht wordt op een bepaald zoekwoord of door de verkopen te achterhalen. Je zult begrijpen dat fietszitjes en kinderfietsen in Nederland veel beter verkocht worden dan in bijvoorbeeld Frankrijk. Met andere woorden: niet elke scorende niche doet het ook goed in het buitenland. Houd daar rekening mee voordat je een internationale affiliate website lanceert.

Een alternatieve manier om jouw kansen in het buitenland te testen, is door ‘ouderwets’ producten in te kopen en te proberen verkopen in het land waar jij jouw pijlen op richt. Dit kan bijvoorbeeld gemakkelijk op een marktplaats als Ebay of in een Facebookgroep met tweedehandsproducten. De beheersing van de taal is wel vereist. Je kunt zelfs nog een stap verder gaan door een enquête uit te zetten en betaald te promoten om er achter te komen of er behoefte is naar jouw niche in het buitenland.

De affiliate netwerken internationaal

In Nederland is het kinderlijk eenvoudig om adverteerders te vinden. Je bouwt een website, meldt je aan bij Daisycon, TradeTracker, Awin of een ander platform en je hebt ongelooflijk veel keuze. In elke niche zijn tientallen betrouwbare adverteerders te vinden die hun zaken uitstekend op orde hebben. In het buitenland is het soms lastiger om goede adverteerders te vinden. Daarom is het aan te raden om- als je internationaal wil gaan- goed te overwegen welk land je kiest. Ontwikkelde landen als Zweden, Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland, Engeland en de Verenigde Staten kennen uitstekende affiliate platformen met grote merken als adverteerders. Op TradeTracker en Daisycon zijn zelfs talloze Belgische en Duitse adverteerders te vinden.

Internationaal gaan in onze buurlanden is dan ook een goede optie. Zorg wel dat je een goede tekstschrijver inhuurt zodat alles op je affiliate website klopt. Zelfs tussen het Vlaams en Nederlands zit soms behoorlijk veel verschil. Houd daar goed rekening mee zodat je geen mensen afschrikt. Tevens is het van belang rekening te houden met de cultuur. Nederlanders zijn tamelijk agressieve en direct CTA-buttons gewend, Belgen bijvoorbeeld niet.

Om de tafel met adverteerders

Om internationaal te gaan, hoef je niet perse buitenlandse adverteerders te vinden. Je kunt ook met Nederlandse adverteerders internationale mogelijkheden bespreken. Ze waarderen je assertiviteit ongeacht of ze willen meewerken. Stel je promoot al jaren succesvol vakantiehuisjes op de Waddeneilanden, maar je wil je business opschalen. Dan is het een fantastisch idee om je affiliate website ook in het Duits te publiceren, of een nieuwe Duitse website beginnen waarop je vakantiehuisjes op de Nederlandse Wadden promoot. Uiteraard dien je daarvoor wel Duitstalige feeds te hebben. Een tolk inschakelen is daarom geen overbodige luxe. Net als een Duitstalige tekstschrijver.

Gelukkig zijn er genoeg betaalbare schrijvers te vinden op Fiverr.com. Op deze manier kun je gemakkelijk internationaal opschalen. Hiermee verdubbel jij je inkomsten potentieel exponentieel. De Duitse markt is immers veel groter dan de Nederlandse. Het vergt natuurlijk wel een goed staaltje overtuigingskracht om Nederlandse adverteerders zo ver te krijgen om jou anderstalige feeds te geven. Maar waarom zouden ze het niet doen als jij in Nederland al veel leads of sales voor hun genereert?

Proces versnellen

Als beginnende publisher is het af te raden om direct in het buitenland te acteren, tenzij je goede buitenlandse adverteerders vindt en je de taal goed beheerst. Anders komen er wel heel veel kostenposten om te hoek kijken. Als gevorderde affiliate marketeer biedt internationaal gaan geweldige mogelijkheden, terwijl weinig publishers deze stap tot nu toe nemen.

Opnieuw beginnen in een ander land vraagt veel van je. Je moet weer autoriteit en een merk opbouwen. Dit kost vooral veel tijd. Je bent al snel een jaar verder wil je organisch voldoende websiteverkeer genereren op een nieuwe website. Daarom is het aan te raden om dat proces te versnellen door betaald te gaan adverteren. Op Facebook gaat dit het snelst. Je kunt namelijk doelgroepen tot op de detail targetten. Denk aan inkomensniveau, leeftijd, geslacht, woonplaats en interesse. Binnen aan paar klikken op de knop toon jij je advertenties aan een miljoen Duitsers die interesse hebben in vakanties op Nederlandse Waddeneilanden. Reken maar dat jouw website dan een flinke ‘boost’ krijgt. Overleg voor je dit doet wel goed met je adverteerder.