Een merchant is een ander woord voor adverteerder. Veel affiliate netwerken gebruiken de term ‘merchant’, terwijl affiliates het meestal over adverteerders hebben. Merchants melden zich aan bij affiliate netwerken om samen te werken met publishers. In de meeste gevallen doet de publisher een aanvraag voor een samenwerking. Wanneer de merchant accepteert, kan de publisher het betreffende promotiemateriaal gebruiken. De laatstgenoemde wordt door de merchant uitbetaald op basis van commissie per verkocht product of dienst.
De meeste merchants zijn webshops, vakantieaanbieders of dienstenaanbieders. Via hun eigen platform proberen ze zo veel mogelijk verkopen te realiseren. Vaak met behulp hun marketingafdeling. De technieken die vaak gebruikt worden zijn: SEO (zoekmachineoptimalisatie), betaald adverteren op Google of Facebook en affiliates inschakelen. Al deze technieken hebben als hoofddoel meer naamsbekendheid en inkomsten genereren. Publishers promoten producten van merchants op verschillende manieren. Dit kunnen product feeds zijn, banners, kortingscodes en tekstlinks.
De meeste adverteerders (merchants) maakt het weinig uit hoe jij hen promoot, als het maar op een professioneel platform gebeurt en er geen desinformatie over hun producten wordt verspreid. De grotere merchants (zoals Adidas en Bijenkorf) stellen vaak hogere eisen wat betreft kwaliteit en snelheid van je platform. Hoe meer jij voor hun verkoopt, hoe meer commissie je vaak krijgt. Het komt voor hun financieel prima uit als jij 5 a 10 procent per verkocht product krijgt.
Om aandacht te trekken van affiliates, zetten merchants vaak nieuwe campagnes op. Bijvoorbeeld bepaalde kortingen, hogere commissies, nieuwe collecties of acties rondom feestdagen. In enkele gevallen benadert de merchant de publisher voor een samenwerking.
Een voorbeeld van een merchant die al jarenlang actief is in de affiliate marketingbranche is Expert. De fysieke winkel met webwinkel investeert in samenwerkingen met publishers om meer naamsbekendheid te krijgen en inkomsten te genereren. Als affiliate marketeer kun je namelijk hun gehele product feed implementeren en gebruik maken van talloze links en banners. Wel controleren ze eerst jouw platform uitvoerig voordat ze jouw aanmelding accepteren.
Een hele andere merchant is vakantieaanbieder TUI. Dit bekende merk ambieert meer naamsbekendheid te creëren door samenwerkingsverbanden aan te gaan met affiliate netwerken en publishers die over vakanties schrijven. In veel online branches heerst een forse concurrentiestrijd. Adverteerders doen er hun voordeel mee om met relevante publishers in zee te gaan. Zo wordt hun aanbod ineens een stuk groter, zonder dat ze daar zelf veel moeite voor hoeven te doen.
Tot slot zijn er nog cursussen, zorgverzekeringvergelijkwebsites en lening verstrekkers die jij op je platform kunt aanbieder. De commissies zijn vaak hoog, maar het vergt flink wat SEO-werk om met slechts enkele producten hoog te ranken in Google. Ook dien je rekening te houden met ethische aspecten wanneer je bijvoorbeeld leningen promoot.
Voor zowel publisher als merchant is een gezonde samenwerking van essentieel belang. Helaas komt dit nog te weinig voor. Veel merchants stoppen soms plots met hun campagne, waardoor een deel van de publishers website compleet wegvalt. Goede communicatie verhelpt problemen als deze. Daarnaast verspreiden sommige publishers ook desinformatie over merchant om zo te proberen meer te verkopen. Ook hierbij volstaat goede communicatie.
Als beginnende affiliate is het dus aan te raden om van begin af aan goed contact te houden met je adverteerders. Schroom ook niet om specifiek promotiemateriaal te vragen, zoals extra foto’s, video’s, banners of tekstlinks. Ze doen dit vaak graag voor je.
Voor beide partijen is de tussenkomt van een affiliate netwerk een ware uitkomst. Op deze manier verklein je de kans op trackingfraude. Daarnaast zorgen affiliate netwerken- mits goed- voor overzichtelijke dataverwerking, gebruiksvriendelijke software en chatfuncties om contact te houden. Veel affiliate netwerken zijn gratis te gebruiken of kosten slechts eenmalig een paar tientjes.
“Een merchant is een andere benaming voor adverteerder. Deze partijen sluiten zich bij affiliate netwerken aan om samenwerkingsverbanden aan te gaan met affiliate marketeers. Dit doen ze om meer naamsbekendheid te krijgen en meer inkomsten te generen. Publishers werken op hun beurt samen met merchants om geld te verdienen. Ze worden op basis van commissie per verkocht product of dienst door de merchant/adverteerder betaald. Op deze manier ontstaat een win-winsituatie. Het affiliate netwerk is de onafhankelijke tussenpartij dat de tracking regelt. Goed contact tussen alle partijen is essentieel voor een duurzame samenwerking."